Istimewanya Sholat Sunat Dhuha Adalah Hadiah Tak Ternilai Dari Allah

Sebutan ‘dhuha’ mampu ditemui di sebagian tempat dalam al - quran, antara lain dalam surah thaha: 59, ai - araf: 98, dan juga an - nazi’at: 46. perkataan ‘dhuha’ diertikan bagaikan ‘pagi hari’ ataupun bagaikan ‘panas cahaya matahari’, di tempat yang lain dalam surah thaha: 119.

sebutan dhuha pula mencakupi kedua - dua arti itu sampai - sampai diertikan ‘sinar matahari di pagi hari’ (as - syams: 1). pada tempat lain (an - nazi’at : 29) , kata ‘dhuha’ diertikan bagaikan ‘siang yang terang’.

pada dini surah ad - dhuha, allah berfirman, ‘demi waktu dhuha’. imam arrazi mencerahkan bahawa bila allah swt bersumpah dengan tiap suatu, itu menampilkan perihal yang agung dan juga besar kelebihannya.

ini bermaksud dhuha merupakan waktu yang amat berarti. hingga dengan itu, allah berikan kelebihan kepada umatnya buat meraikan waktu yang berarti itu dengan mendirikan solat sunat dhuha. waktunya merupakan dari naik matahari dan juga berakhir kala matahari tergelincir, namun sunat diakhirkan sampai - sampai matahari naik besar dan juga panas terik.

apakah kelebihannya mendirikan solat sunat dhuha?

1. bagaikan wasiat dan juga sunnah rasulullah
rasulullah saw berwasiat kepada umatnya buat merutinkan solat sunat dhuha.

“diriwayatkan dari abu hurairah bahawa dia mengatakan; ‘kekasihku (rasulullah) membagikan pesan (wasiat) kepadaku dengan 3 perihal yang tidak sempat saya tinggalkan sampai saya wafat nanti. iaitu puasa 3 hari tiap bulan, solat dhuha, dan juga tidur dalam kondisi sudah mengerjakan solat witir’. ” (hadis riwayat bukhari)

2. nilaian sedekah untuk segala sendi badan manusia
nabi muhammad bersabda,

“diriwayatkan dari buraidah bahawa dia mengatakan, saya telah mendengar rasulullah bersabda, ‘pada diri manusia ada 363 ruas. dia mempunyai kewajiban bersedekah atas tiap ruas tersebut. ’ para teman bertanya, ‘siapakah yang sanggup melaksanakan perihal itu, wahai rasulullah? ’ baginda bersabda, ‘ludah di dalam masjid yang dia timbun (dibersihkan) ataupun suatu (penghalang) yang dia singkirkan dari jalanan. bila engkau belum sanggup, 2 rakaat solat dhuha sudah mencukupi buat mewakili kewajipanmu bersedekah’. ”

tidak hanya itu, solat dhuha pula merupakan sedekah yang setanding dengan bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir, berdakwah dan juga menghindari kemungkaran.

3. mendapatkan keuntungan (ghanimah) yang besar
rasulullah saw bersabda,

“barangsiapa yang berwudhuk, setelah itu masuk ke dalam masjid buat melaksanakan solat dhuha, dialah yang amat dekat tujuanannya (tempat perangnya) , lebih banyak ghanimahnya dan juga lebih kilat kembalinya. ” (shahih al - targhib: 666)

4. dibangunkan suatu sumah di syurga
untuk kalangan yang giat mengerjakan solat dhuha pula hendak dibangunkan suatu rumah untuknya di dalam syurga. perihal ini dipaparkan dalam suatu hadis rasulullah saw;

“barangsiapa yang solat dhuha sebanyak 4 rakaat dan juga 4 rakaat sebelumnya, hingga dia hendak dibangunkan suatu rumah di syurga. ” (shahih al - jami’: 634)

5. menemukan rezeki dengan segera
“diriwayatkan dari nu‘aim bin hammar kalau dia mengatakan: saya telah mendengar rasulullah saw bersabda, ‘allah berfirman, ‘wahai anak adam, janganlah kalian berasa lemah buat beribadah kepadaku dengan trik mengerjakan solat 4 rakaat di dini waktu siangmu, nescaya hendak saya cukupkan untukmu di akhir harimu’. ” (hadis riwayat abu dawud)

6. mandapat pahala umrah
dari abu umamah ra bahawa rasulullah saw bersabda:

“barang siapa yang keluar dari rumahnya dalam kondisi bersuci buat melakukan solat harus, hingga pahalanya serupa seseorang yang melakukan haji. benda siapa yang keluar buat melakukan solat dhuha, hingga pahalanya serupa orang yang melakukan umrah. ” (shahih al - targhib: 673)

7. menemukan keampunan dosa terdahulu
“barangsiapa yang melindungi sembahyang dhuhanya nescaya diampuni allah menurutnya hendak seluruh dosanya meski serupa buih di lautan. ” (hadis riwayat ibnu majah dan juga at - tirmidzi)

oleh itu, sudah jelas hendak kelebihan - kelebihan solat sunat dhuha ini dan juga betapa besarnya ganjaran kepada sesiapa yang menunaikan solat sunat ini, terlebih lagi lebih besar keistimewaannya kepada mereka yang beristiqamah mengerjakannya.

mudah - mudahan solat sunat dhuha ini jadi sebahagian daripada amalan hidup dalam mencari keredaan allah swt.






(sumber: tazkirah. net)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

ads
Diberdayakan oleh Blogger.